Controlling

cirz_8_proces budz.jpeg

Proces budżetowania w firmie produkcyjnej

Budżetowanie jest jednym z elementów prac przygotowawczo-rozwojowych. To proces planowania finansowego, na który składa się: budżetowanie kosztów przedsięwzięć, programowanie zmian, prognozowanie efektów, kontrola oraz analiza porównawczą. Budżetowanie jest zespołem działań, który pozwala w najbardziej efektywny sposób wykorzystać środki finansowe, będące w dyspozycji firmy. Umożliwia także podejmowanie właściwych decyzji produkcyjnych i finansowych.

CiRZ_215_28.jpg

Restrukturyzacja w świetle cen transferowych. Ekonomiczne skutki zmian w przedsiębiorstwach międzynarodowych

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie problemu braku jednolitego podejścia do restrukturyzacji w polskich przepisach ze szczególnym uwypukleniem cen transferowych. Zasadnicza teza zawiera się w stwierdzeniu, że regulacje ustawowe kreują niejednoznaczną sytuację prawną podmiotu restrukturyzowanego. Ponadto w artykule przedstawione zostaną ekonomiczne skutki restrukturyzacji w świetle cen transferowych. Opracowanie powstało przy wykorzystaniu krytycznej analizy literatury przedmiotu, obowiązujących aktów prawnych oraz projektów aktów prawnych, a także doświadczeń własnych autora.

Rachunkowość zarządcza

cirz_8_darowizna.png

Rachunkowe ujęcie darowizny oraz skutki podatkowe

Zasadniczym celem przekazania darowizny jest pomoc osobom potrzebującym czy też organizacjom społecznym. Przedmiotem darowizny mogą być pieniądze, towary, materiały, wyroby gotowe czy też środki trwałe. Darowizną może być również nieodpłatne świadczenie usług na rzecz osoby trzeciej. Ustawodawca przychylnie traktuje tego typu operacje, umożliwiając darczyńcy obniżenie podatku dochodowego poprzez zwiększenie kosztów jednostki związanych z przekazaniem darowizny. Dodatkowo tego typu okoliczności pozwalają na zbudowanie pozytywnego wizerunku jednostki, budząc przy tym większe zaufanie ze strony klientów oraz kontrahentów.

CiRZ_215_45.jpg

Ulga badawczo-rozwojowa

Przeprowadzane od kilku lat działania, które mają na celu poprawę innowacyjności gospodarki i zwiększenie wydatków na działalność badawczo-rozwojową, doprowadziły do zmian w przepisach. Dotyczą one nowych ulg dla podmiotów prowadzących działalność B+R, które mają umożliwić odliczanie od podstawy opodatkowania części kosztów poniesionych na tę działalność, tzw. kosztów kwalifikowanych.

Doświadczenia i wiedza ekspertów

cirz_8_budz koszt transp.jpg

Budżetowanie kosztów transportowych w przedsiębiorstwie

Działania i procesy, które zachodzą w organizacjach, towarzyszą podejmowaniu decyzji menedżerskich i obejmują różne elementy wspierające operacyjną działalność przedsiębiorstw, takie jak: produkcję, zaopatrzenie w materiały, gospodarkę finansową, zakupy, marketing i transport. Działania i procesy logistyczne generują koszty prowadzonej działalności gospodarczej, takie jak koszty transportu ponoszone przez jednostkę na przewóz osób lub ładunków (surowców, materiałów lub towarów). Koszty transportu są wielkością ekonomiczną o dużej dynamice zmian krótkookresowych.

CiRZ_215_15.jpg

Mistrzowie budżetowania wspomagają się procesowym ERP

Budżetowanie to jeden z kluczowych elementów zarządzania firmą. Choć zazwyczaj za ostateczny kształt budżetu odpowiada jedna osoba, to wpływ na prawidłowość danych i tempo ich zbierania wywiera wiele osób z różnych poziomów organizacji i działów. Mistrzowie budżetowania to rozumieją i dlatego chętnie korzystają z procesowych systemów ERP, które ułatwiają i organizują ten proces, minimalizując przy tym ryzyko błędów.

CiRZ_215_19.jpg

Budżet start-upu - jak opracować plan finansowy, unikając błędów?

Dla inwestorów poszukujących ciekawych przedsięwzięć z potencjałem rozwojowym liczy się głównie pomysł, dzięki któremu start-up ma szansę szybko wypłynąć na rynku i stać się dochodowym biznesem w przyszłości. Uwagę inwestorów przyciągają zatem idee innowacyjne, niebanalne i wyróżniające się spośród tysięcy projektów ubiegających się o finansowanie. Nawet najlepszy pomysł, który nie jest poparty rzetelnym biznesplanem oraz realnym budżetem, ma jednak niewielkie szanse na pozyskanie finansowania od anioła biznesu. Dlatego tak ważne jest, aby w początkowej fazie działalności poświęcić czas na przygotowanie dobrego planu finansowego, który przekona inwestora do współpracy.

CiRZ_215_31.jpg

Zwinne zarządzanie - nie dla wszystkich? Część II

W pierwszej części artykułu Scrum zdefiniowano jako technikę pracy nad rozwojem projektu, która oparta jest na podejściu iteracyjno-przyrostowo-adaptacyjnym. Przedstawione zostały również różnice między tradycyjnymi i zwinnymi metodami prowadzenia projektów. W tym tekście opisane zostaną kolejne „etapy” prac nad projektem według cyklu scrumowego, a także najważniejsze zasady, na których opierają się metody agile.

cirz_8_inf zarz.jpeg

Źródła informacji zarządczej w zakupach

Niekompletność, nieczytelność i rozproszenie danych – takie wyzwania charakteryzują często informacje w obszarze zakupów. Nawet w dojrzałych organizacjach zakupowych rozmowa nt. zarządzania bazą dostawców zewnętrznych, wartością wydatków w kategoriach zakupowych czy poziomem realizacji umów przysparza trudności i wymaga długotrwałych przygotowań. Możliwym rozwiązaniem zwiększającym przejrzystość informacji zarządczej w zakupach jest wykorzystanie narzędzi Business Intelligence, czyli platform analityki i wizualizacji danych w zdefiniowanych na potrzeby spółki przekrojach. Efektywne wykorzystanie takiego rozwiązania wymaga jednak odpowiedniego przygotowania.

CiRZ_215_39.jpg

Umowa ustna - problematyka prawna

Polski ustawodawca regulacją zawartą w art. 353 Kodeksu cywilnego1 pozwala stronom na ułożenie stosunku prawnego według swego uznania. Ważne, by treść stosunku prawnego bądź jego cel nie były sprzeczne ustawie ani zasadom współżycia społecznego, a także właściwości stosunku. Z racji tego nie zawsze umowa między przedsiębiorcami będzie miała formę obszernego dokumentu. Istnieje możliwość zawierania umów w formie ustnej, które także mają moc prawną i są obowiązujące, jednak trzeba być bardzo ostrożnym przy zawieraniu tego typu umów.

Aktualności

CiRZ_215_02.jpg

Nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji cen transferowych

Controlling i Rachunkowość Zarządcza 8/2017 Tekst otwarty

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się raport z konsultacji publicznych dotyczący projektu rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatków CIT oraz PIT. Wstępny projekt wzbudził wśród podatników i ekspertów sporo kontrowersji – zwłaszcza w zakresie bardzo szczegółowych i niezwykle rygorystycznych kryteriów informacyjnych dotyczących m.in. analiz porównawczych. Stanowisko resortu finansów daje jednak nadzieję na zmianę na lepsze najbardziej problematycznych zapisów nowego rozporządzenia.

Archiwum